Waar veel webwinkels zich eerder wisten te onderscheiden door bestellingen binnen een dag te leveren, is er nu sprake van het normaal worden van online winkelen. Dit leidt er toe dat ook snelle levering steeds normaler wordt, want meer en meer consumenten vinden snelle levering logisch bij online shoppen. Tot enkele jaren geleden hadden enkel grote online retailers hun logistieke zaken zo goed op orde dat ze binnen 24 uur na bestellen konden leveren, maar ook minder bekende webwinkels leveren steeds vaker volgens het “vandaag besteld = morgen in huis” principe.
De redenen hiervoor lopen uiteen. Ten eerste moeten webwinkels de concurrentiestrijd aangaan met fysieke winkels waar je wat je koopt gelijk mee kunt nemen. Met online winkelen is dit niet het geval, wat ertoe leidt dat online winkelen minder geschikt is voor inkopen die op het laatste moment gedaan moeten worden. Om ervoor te zorgen dat consumenten niet afhaken door dit verschil, is het voor webwinkels van belang zo snel mogelijk te leveren.
Vooral bij cadeaus voor bijvoorbeeld Valentijnsdag en Sinterklaas, lopen webshops omzet mis indien ze niet snel leveren. Dit is het gevolg van het feit dat vaak tot het laatste moment wordt gewacht met inkopen doen. Ook mensen die regelmatig online kleding kopen verwachten veel van webwinkels op het gebied van levertijden. Regelmatig bestellen consumenten – in dit geval vooral dames – kleding speciaal voor een evenement de volgende dag, wat een snelle levertijd noodzakelijk maakt. Daarnaast bedenken vakantiegangers zich vaak pas vlak voor vertrek dat ze nog iets nodig hebben. Door het belang van snelle levertijden kunnen overzichten van levertijden niet uitblijven. Een voorbeeld van zo’n overzicht is www.morgeninhuis.com met webwinkels waar geldt: vandaag besteld = morgen in huis.
Een tweede reden is dat snelle levering een deel van de onzekerheid die consumenten ervaren bij online winkelen wegneemt. Mensen geloven representatieve verkopers in een mooi ingerichte winkel eerder dan een website, omdat een website een weinig persoonlijke vorm van communicatie is. Om deze reden is het belangrijk dat webshops alle informatie die ze hebben over producten, levertijden, bestellen en ook betalen delen met klanten. Daarnaast is de concurrentie moordend op internet, omdat het beginnen van een webshop simpel is. Voor consumenten die selecteren op levertijd, kan een snelle levertijd het verschil maken tussen bestellen bij webwinkel A of webwinkel B. Een goede en duidelijk zichtbare levertijd kan een flinke stijging van de conversie betekenen.
Door bovenstaande redenen gaan online kledingwinkels, maar ook grote online warenhuizen gaan tot het uiterste om producten snel te leveren. Meerdere grote warenhuizen werken ’s nachts door om bestellingen de volgende te bezorgen als er voor 23:59 is besteld. Bij enkele winkels is het zelfs al mogelijk om je bestelling dezelfde dag nog geleverd te krijgen als je voor een bepaalde tijd bestelt. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat “vandaag in huis” de standaard is.